Sammanställning nyckelspelare (Placering 4)

Ni som följt den här bloggen vet att jag under den senaste veckan rankat lagen utefter, enligt mitt tycke, bästa spelaren i diverse lagdelar under den här säsongen. Således har jag i kategorierna målvakt, vänsterback, högerback, mittback, vänstermittfältare, högermittfältare, central mittfältare och anfallare rankat spelare i de allsvenska lagen från 1 till 16. De här poängen som delats ut kommer att ligga till grund för den sammanställning jag nu kommer att genomföra och som jag kommer att jämföra med den slutgiltiga tabellen av allsvenskan. Idag är det dags för laget som placerade sig på 4:e plats.


Jag ska statuera ett exempel så att det blir tydligt för alla läsare. Johan Wiland vann omröstningen som säsongens bästa målvakt, vilket ger en poäng till Elfsborg. Sist rankades Andreas Lindberg och GIF Sundsvall får således sexton poäng. Den här kategorin vann således Elfsborg.

  

Placering  4:

4 plats i Allsvenskan kom Helsingborgs IF.

4 plats utefter bedömning av enskilda spelare blev Helsingborgs IF.


Följande placeringar ligger till grund för klubbens position:

Målvakt: Daniel Andersson:  9:e plats

Högerback: Erik Wahlstedt: 6:e plats

Vänsterback: Adama Tamboura: 3:e plats

Mittback: Hannu Patronen: 7:e plats

Vänstermittfältare: René Makondele: 3:e plats

Högermittfältare: Christoffer Andersson : 4:e plats

Central Mittfältare: Marcus Lantz: 4:e plats

Anfallare: Henrik Larsson: 3:e plats

  

Resultat: 9+6+3+7+3+4+4+1= 37 poäng

  

Analys:

Föreningen har tillsammans med Kalmar FF visat upp det mest frejdiga offensiva spelet under säsongen. Det har dock inte funnits samma effektivitet i Helsingborg som det fanns hos de svenska mästarna under 2008. Inledningsvis kommer jag att redogöra för det negativa med Helsingborgs IF under den här säsongen, baserat på nyckelspelarna ovan.


Bristerna finns framförallt att finna i det defensiva spelet. En möjlig förklaring är att allt för stort fokus har lagts på det offensiva spelet, vilket gjort att defensiven blivit lidande. Daniel Andersson tillhör inte toppskiktet bland målvakterna i Allsvenskan. Det ska dock nämnas att han inte har haft samma hjälp av sitt försvar som många andra av målvakterna i Allsvenskan. Den stora skrällen i EM-truppen 2004 Erik Wahlstedt är en stabil allsvensk högerback. Tycker att Wahlstedt var än bättre för några säsonger sedan, men fortfarande finns det kompetens i spelaren som gör honom till en helt okey högerback. Jag har vid tidigare tillfällen kritiserat Hannu Patronen i den här bloggen. Jag tyckte inte att han inledningsvis visade upp egenskaper som gjorde att han vär värd de pengarna Helsingborg betalade för spelaren. Under slutet av säsongen tycker jag dock att spelaren har utvecklats och att han har anpassat sig till spelet och tempot i Allsvenskan.     


Det finns mängder av positivt att nämna om Helsingborg angående Allsvenskan 2008. Landslagets lagkapten, Henrik Larsson, har gjort ännu en strålande säsong. Att vid 37-års ålder hålla den nivå som Henrik Larsson håller är naturligtvis ofattbart. Jag är övertygad om Sveriges genom tiderna bästa fotbolssspelare kommer att spela fotboll även nästa år. Han vinner den allsvenska poängligan med 14 mål och 10 assist och har en högstanivå som ingen allsvensk spelare kommer i närheten av. För alla allsvenska fotbollsfans hoppas jag att Henrik Larsson skriver på för ännu ett år i Helsingborg, annars blir vi en attraktion fattigare till nästa säsong. Jag skulle vilja hävda att Adama Tamboura är Allsvenskans bästa offensiva ytterback alla kategorier. Tamboura följer ständigt upp i anfallen och visar upp en frejdighet på den offensiva planhalvan som är beundransvärd. De båda yttrarna René Makondele och Christoffer Andersson har imponerat under den gångna säsongen. Båda mäktade med hela 13 poäng, vilket placerade dem topp 3 bland seriens mittfältare. Marcus Lantz hade en jobbig säsong 2007 när han skrev på för klubben från Bröndby. I år har Lantz varit briljant och har stundom varit dominant och landslagsmässig i sina aktioner. Han visar alltid upp ett stort hjärta på planen, dessutom ska man inte glömma att han är en mycket bra och underskattad passningsspelare.         


Imorgon kommer jag att redogöra för placering 3.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0