Sammanställning nyckelspelare (Placering 3)

Ni som följt den här bloggen vet att jag under den senaste veckan rankat lagen utefter, enligt mitt tycke, bästa spelaren i diverse lagdelar under den här säsongen. Således har jag i kategorierna målvakt, vänsterback, högerback, mittback, vänstermittfältare, högermittfältare, central mittfältare och anfallare rankat spelare i de allsvenska lagen från 1 till 16. De här poängen som delats ut kommer att ligga till grund för den sammanställning jag nu kommer att genomföra och som jag kommer att jämföra med den slutgiltiga tabellen av allsvenskan. Idag är det dags för laget som placerade sig på 3:e plats.


Jag ska statuera ett exempel så att det blir tydligt för alla läsare. Johan Wiland vann omröstningen som säsongens bästa målvakt, vilket ger en poäng till Elfsborg. Sist rankades Andreas Lindberg och GIF Sundsvall får således sexton poäng. Den här kategorin vann således Elfsborg.

  

Placering  3:

3 plats i Allsvenskan kom IFK Göteborg.

3 plats utefter bedömning av enskilda spelare blev IFK Göteborg.


Följande placeringar ligger till grund för klubbens position:

Målvakt: Kim Christensen:  2:a plats

Högerback: Erik Lund: 5:e plats

Vänsterback: Hjalmar Jonsson: 7:e plats

Mittback: Mattias Bjärsmyr: 2:a plats

Vänstermittfältare: Tobias Hysén: 4:e plats

Högermittfältare: Niclas Alexandersson: 1:a plats

Central Mittfältare: Thomas Olsson: 5:e plats

Anfallare: Robin Söder: 9:e plats

  

Resultat: 2+5+7+2+4+1+5+9= 35 poäng

  

Analys:

IFK Göteborg gör en helt klart godkänd säsong 2008. Tyvärr kändes det som luften gick ur laget efter förlusten mot Basel i CL och i den vändan tappade klubben kontakten med Kalmar och Elfsborg. Änglarnas avslutning på säsongen var dock magnifik och under de avslutande omgångarna besegrade man både guld- och slivermedaljöreni serien. Jag har fått kritik från blåvita fans att spelare som Adam Johansson och Ragnar Sigurdsson borde fått plats en den här genomgången och det är två spelare som absolut varit aktuella. Inledningsvis kommer jag att redogöra för det negativa med IFK Göteborg under den här säsongen, baserat på nyckelspelarna ovan.     


Det är tydligt att föreningen den här säsongen saknat en notorisk målskytt. Den spelare som hamnar längst upp i den interna skytteligan är Pontus Werbloom på endast åtta mål. Föreningen skulle behöva en riktig straffområdet spelare till nästa säsong som kompletterar den unga och snabba Robin Söder. Vidare saknar jag en offensiv speldirigent som exempelvis Martin Eriksson. Den här spelartypen växer inte på träd, men jag kan se ett behov av den här typen av spelare i klubben. Jag tycker att Hjalmar Jonsson är den forna mästerklubbens svagaste kort. Det märktes extra tydligt i matcherna mot Basel att Jonsson inte är en back av internationella mått.  


Det finns mängder av talang i den här klubben, det kryllar av egna talanger som redan tagit chansen och spelare som vill visa framfötterna. Erik Lund är en talangfull och frejdig ytterback som visar mycket känslor på planen. Aston Villa förvärvet blir bättre och bättre för varje match. Min personliga uppfattning är att Mattias Bjärsmyr är en framtida landslagsback och jag tror inte att vi får se honom en hel säsong till i Allsvenskan. Hans följsamhet och spelsinne är välutvecklat, spelaren har alla möjligheter att utvecklas till en internationellt gångbar mittback. Det finns talanger och så finns det talanger. Robin Söder är en framtida världsspelare i mina ögon. Spelarens snabbhet, pondus och vilja att vinna är egenskaper som är viktiga för spelarens mål att bli en storspelare. Jag vill också lyfta fram ett antal äldre och mer rutinerade spelare som gjort bra ifrån sig under säsongen. Många trodde att IFK Göteborg skulle få svårt att ersätta kultförklarade Bengt Andersson. Håkan Mild begav sig till Danmark och fann en målvakt utöver det normala, nämligen Kim Christensen. Reaktionerna är fantastiska att skåda. Jag menar att Tobias Hysén i form, tillhör en av seriens absolut bästa kantspelare. Min förhoppning är att spelaren nästa säsong återigen får förtroende på sin favoritposition och med sin speed snurrar upp försvar efter försvar. Tyvärr för alla svenska fotbollsälskare har Niclas Alexandersson valt att lägga skorna på hyllan efter säsongen 2008. Fortfarande tycker jag att Alexandersson håller absolut toppklass. Det ska dock sägas att spelaren haft problem med skador stora delar av säsongen och att han tappat något av sin fart i benen. Fortfarande finns dock de fantastiska inläggen, en spelintelligens utöver det vanliga och en taktisk kunskap som är få förunnat. Avslutningsvis vill jag passa på att berömma Thomas Olsson, som har ett mycket välutvecklat passningsspel och han är en riktig kämpe i försvarsspelet.


Imorgon kommer jag att redogöra för placering 2.


Kommentarer
Postat av: Karls Kebab

Mycket bra som vanligt men självklart måste jag klaga lite. Först och främst anser jag att Christensen är Allsvenskans bästa målvakt, att han släppte in fler bollar än Wiland beror på backlinjens katastofala inledning på säsongen och obefintlig defensiv på fasta situationer. Hans galna spel med fötterna gav endast ett baklängesmål under hela säsongen och det var mot er. Jag gissar på att du var på plats och såg Kim och Hjalles "fina" samarbete vid ert tredje mål på Borås Arena. Det kanske petade ner han på listan.



Sedan tycker jag att du öveskattar Bjärsmyr precis som många andra, han är det klart svagare kortet av mittbackarna och lever mycket på Rangnar. Sigurdsson hade iofs en svacka i somras men nu på slutet ser man tydligt igen vem som är bäst. Jag tippar på att Bjärsa aldrig kommer längre än till Holland, Schweiz eller liknande medans Ragnar kommer att spela med de största.



Jag tycker också att du överskattar Olsson, han hade en riktigt fin säsong 07 men han har inte gjort en match i samma klass denna säsong.





Egentligen har du gjort en riktigt bra analys som många blåvita skulle hålla med om, men man kan ju inte vara överens om allt :)Keep up the good work, detta är den enda motståndarbloggen jag läser.

2008-12-04 @ 10:49:53
Postat av: Anonym

Tycker Wernbloom har varit BETYDLIGT bättre än Tomas Olsson denna säsong så jag förstår inte riktigt varför du rankar Tomas framför honom och håller med föregående person att Bjärsa e inte lika bra som Ragge på mittbacken, annars en mycket bra blogg :)

2008-12-04 @ 13:04:29
Postat av: mange

Har märkt satt Sigurdsson är ofantligt populär i IFK kretsar och jag får ta till mig det.



Kul att ni tycker om och läser bloggen i alla fall.

2008-12-04 @ 19:55:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0