Sammanställning nyckelspelare (Placering 1)

Sammanställning nyckelspelare (Placering 1)


Ni som följt den här bloggen vet att jag under den senaste veckan rankat lagen utefter, enligt mitt tycke, bästa spelaren i diverse lagdelar under den här säsongen. Således har jag i kategorierna målvakt, vänsterback, högerback, mittback, vänstermittfältare, högermittfältare, central mittfältare och anfallare rankat spelare i de allsvenska lagen från 1 till 16. De här poängen som delats ut kommer att ligga till grund för den sammanställning jag nu kommer att genomföra och som jag kommer att jämföra med den slutgiltiga tabellen av allsvenskan. Idag är det dags för laget som placerade sig på 1:a plats.


Jag ska statuera ett exempel så att det blir tydligt för alla läsare. Johan Wiland vann omröstningen som säsongens bästa målvakt, vilket ger en poäng till Elfsborg. Sist rankades Andreas Lindberg och GIF Sundsvall får således sexton poäng. Den här kategorin vann således Elfsborg.

  

Placering  1:

1 plats i Allsvenskan kom Kalmar FF.

1 plats utefter bedömning av enskilda spelare blev Kalmar FF.


Följande placeringar ligger till grund för klubbens position:

Målvakt: Petter Wastå: 5:e plats

Högerback: Arthur Sorin: 1:a plats

Vänsterback: Emin Nouri: 1:a plats

Mittback: Marcus Lindberg: 4:e plats

Vänstermittfältare: Rasmus Elm: 1:a plats

Högermittfältare: Jimmie Augustsson: 10:e plats

Central Mittfältare: Viktor Elm: 1:a plats

Anfallare: Partrik Ingelsten: 12:e plats

  

Resultat: 5+1+1+4+1+10+1+2= 25 poäng

  

Analys:

Årets bästa svenska klubblag blev också svenska mästare. Nanne Bergstrand har utvecklat sitt lag från år till år och den här säsongen fick man äntligen kliva upp överst på prispallen. Till skillnad från övriga säsonger är det främst det offensiva spelet som imponerat, vilket man vanligtvis inte förknippar med Kalmar FF. Henrik Rydström är en spelare som inte nämns bland nyckelspelarna ovan, trots att han varit lysande under säsongen. Inledningsvis kommer jag att redogöra för det negativa med Kalmar FF under den här säsongen, baserat på nyckelspelarna ovan.  


Det finns inte mycket att anmärka på hos de svenska mästarna under den här säsongen. Värvningen från Trelleborg, Jimmie Augustsson har inte varit helt ordinarie i årets vinnarlag. När han väl fått spela har det dock sett oerhört bra ut för spelaren och jag har känslan av att Augustsson kan bli föreningens nästa Patrik Ingelsten. Får bara Herr Bergstrand en till försäsong att förädla Augustsson tror jag att han får sitt definitiva genombrott nästa säsong. Nu vill jag gå över och ösa beröm över Kalmar FF  och de spelarna som tagit föreningens första SM-guld till staden.


70 mål! 70 mål! Kalmar FF har den här säsongen gjort mer än två mål i snitt per match, vilket är helt makalösa siffror. Då ska det också kommas ihåg att klubben förlorade sin enskilt skickligaste spelare, Cesar Santin, under säsongen.  Petter Wastå visar upp en smidighet och en trygghet som sprider sig till resten av laget. Har haft ett svårare år än vanligt, då Kalmar den här säsongen spelat ett betydligt offensivare spel än tidigare. Jag tycker dock målvakten fixat det med bravur. Arthur Sorin har imponerat såväl offensivt som defensivt och har, enligt mig, varit den här säsongens bästa högerback i Allsvenskan. Sagan om Emin Nouri är en fantastisk berättelse om en spelare som på ett rekordartat snabbt sätt lyckats anpassa sig till allsvenskt spel. Det är inte bara så att spelaren lyckts anpassa sig, han har dessutom varit fullständigt lysande ute på vänsterkanten. Från superettanspelare till guldhjälte på ett par månader. Marcus Lindberg har visat upp en respektlöshet, tuffhet, vilja och en kompetens utöver det normala. : Rasmus Elm är ingen naturlig vänsterbreddare, men har oftast utgångsposition ute till vänster. Precis som många fotbollsexperter menar jag att det här är den mest talangfulla spelaren av de tre Elmbröderna. Allting talar för att Rasmus går en lysande framtid tillmötes. Hans blick för spelet är enastående och hans mognad för spelet är fantastisk med tanke på hans ålder. Allsvenskans bästa spelare den här säsongen var mellanbroder Vikot Elm. Det första ordet som kommer till mig när jag tänker på Viktor Elm är fältherre. Han har visat upp pondus, spelförståelse och en spelskicklighet den här säsongen som saknar motstycke i allsvenskans historia. Utan Viktor i laget hade inte Kalmar FF vunnit SM-guld den här säsongen, det är jag relativt övertygad om. Patrik Ingelsten har stora delar av säsongen varit fantastisk och blev till slut en klar vinnare av den allsvenska skytteligan, med hela 19 mål.. Ingelstens snabbhet är naturligtvis hans adelsmärke och det som gör honom så bra.


Imorgon kommer jag att redogöra för ett allsvenskt lag som innehåller en spelare från varje allsvenskt lag under 2008 som placerade sig från plats 1-11 i serien.   


Kommentarer
Postat av: Jonas.

Det ska nog stå "2" på skytteligavinnaren, plus att jag hade satt Sobralense och inte Augustsson som högerytter.

2008-12-06 @ 14:08:55
Postat av: PerP

Och att Emin Nouri kom från div.1 och inte superettan gör ju hans genombrott i KFF ännu större.

2008-12-06 @ 16:23:15
Postat av: Redknapp

Bör va "2" på Ingelsten fast roligare md "12"



11 andra anfallare i AS som är bättre fast dom gör färre mål...

2008-12-07 @ 18:48:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0