Världen är så underbar

Allsvenskan är en fantastisk serie, där verkligen precis vad som helst kan hända. Det skiljer väldigt lite i kvalitet mellan toppen och botten, vilket gör att alla matcher kan sluta precis hur som helst. Vilket också gårdagen visade.

På förhand var matchen i bottenstriden den mest intressanta. Vilket lag skulle iallafall tillfälligt få lite andrum mot sina bottenkolleger. Hemmaplan var avgörande och leende vandrade Ljungskile ut från Starke Arwid. Matchvinnare var som vanligt de senaste matcherna en engelsman, vid namn Smiley.

Själv såg jag hela mötet på Behrn Arena mellan mittenlaget Örebro och topplaget Elfsborg. Örebro imponerade och vann efter Elfsborgsmisstag med 2-0. Framförallt imponerade miitfältaren Gerzic. Min gissning är att han spelar i danska eller norska ligan nästa säsong. Elfsborg såg oerhört tamt ut, även om de hade chanser för att få minst en poäng. Dock visade man än en gång inte tillräcklig beslutsamhet framför mål.

Kalmar trummar på i toppen och min varning Dauda gjorde mål igen, snart måste Nanne ge honom förtroende att starta. Kalmar ser oerhört bra ut och rapporterna säger att Viktor Elm gjorde en strålande match på mittfältet. Är inte Elm den äldre värd en chans i landslaget snart? Jag tycker nog det.

Djurgården verkar ha fått ordning på hela orkestern och tog sin fjärde raka seger mot hemmastarka Halmstad. Halmstad som förra hemmamatchen besegrade Helsingborg på ett imponerande sätt fick se sig besegrade av storebror från öst. Rapporterna talar om en jämn match och då brukar det laget med bäst självförtroende gå segrande, så också i den här matchen.

Idag ett hett derby på Råsunda, två bolltrillande kompatanter från samma stad. Jag tror att Hammarby kommer gå segrande ur bataljen. Mittfältet med Lollo Chanko och Petter Andersson håller absolut toppklass i allsvenskan. Bänka er framför Canal+ klockan åtta ikväll. Derby i Stockholm är nämligen lika med engagemang, hjärta och en satans stämning på läktarna.

Malmö brukar ha svårt för Trelleborg och med tanke på att Malmö FF antagligen har allsvenskans mest överskattade trupp så tror jag att Trelleborg klarar minst en poäng. Hur tänkte man när Robert Åhman-Persson värvades? Jag kan inte förstå det....




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0