Sista delen

Nedan följer den sista delen gällande summeringen av  allsvenskan 2008 efter 19 spelade omgångar....

Årets...

Boomerang: Utmärkelsen går till jumbotränaren Mats Jingblad. Mitt under säsongen bestämde sig IFK Norrköping att det var dags att göra något åt den usla starten föreningen fått. Resultatet blev att förflytta Jingbald till sportchefsposten och låta Sören Cratz få huvudansvaret som tränare. Efter någon månad verkade det som att föreningen ångrade sig och flyttade tillbaka Jingblad til hans ursprungliga tjänt, rörigt? Det är bara förnamnet....

Satsning: Till skillnad från övriga klubbar i allsvenskan bestämde sig Djurgården i sommar för att förstärka laget, efter en negativ trend under senvåren. Ekong, Haginge och Oremo köptes in från allsvenska konkurrenter. Tre spelare so under förra året och under våren gjort stora avtryck i allsvenskan. Jag tror och hoppas att Djurgårdens satsning kommer att lyckas, är det något vi behöver i svensk fotboll så är det lag som satsar och inte bara säljer sina bästa spelare. 

Ooops I did it agian: Det finns en fördom om idrottare att de överlag inte är världens mest klipska varelser. en som bevisat detta gång på gång är AIK:s Dulee Johnson. Som var och varannan dag tycker det är dags att bryta mot lagen på ett eller annat vis. Jag förstår inte hur han fick lov att skriva på för ett israleliskt lag mitt under pågående rättegång?!

Roligaste: I samma kategori som föregående utmärkelse skulle jag vilja placera Fredrik Berglund, alltså spelare som inte har alla hästar i stallet. I början av året började nämligen Bella att blogga för Borås Tidning. Jag har aldrig läst en vuxen man skriva som ett barn tidigare, men Bella har den förmågan. Om det beror på att Bella hoppade av gymnasiet för att satsa enbart på fotbollen låter jag vara osagt.

Tråkigaste: När Sverige såg ut att få ett lag till Champions League bestämde sig domaren för att så inte skulle bli fallet, sällan har jag blivit så arg för att IFK Göteborg har förlorat.

Vi är inte Usain Bolt: Förra säsongen behövde inte IFK Norrköping lägga något krut på att försvara sig. I år har det blivit mer av den varan och det visade sig tidigt att lagets backlinje inte håller allsvensk klass. Norrköpig har släppt in 33 mål på 19 matcher och det finns inte mycket som talar för att laget kommer släppa in mindre mål under hösten. Framförallt eftersom man värvade till sig allsvenskans långsammaste mittback i Djordje Mrdjanin.

Tobias Linderoth: IFK Göteborg har varit en rejäl besvikelse den här allsvenska säsongenmed tråkigt och tempofattigt spel. Det finns dock ett antal ung spelare som visat framfötterna. Sebastian Eriksson har flera matcher visat att han är en talang utöver det vanliga. Fortsätter Sebastian att utvecklas i samma takt kommer han vara landslagets nya Tobias Linderoth om några år.      


  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0