Högtryck

Idag börjar ligan med stort L, Premier League. Det tempo och den entusiasm som finns i ligan liknar inget annat. Vilka lag som än spelar så är det en fröjd att se på. 16.00 är det dags att bänka sig framför TV soffan. Manchester Uniteds sena värvning av Berbatov tror jag blir helt avgörande gällande guldstriden. Den ärofyllda bucklan kommer återigen hamna i Manchester.

GAIS är det lag i allsvenskan som är svårast att placera. Ena dagen spelar de urusel fotboll, vilket leder till 0-0 resultat hemma mot Trelleborg. Nästa dag spelar de fantastisk fotboll på söderstadion och besegrar Hammarby med 4-2. Det finns oerhört mycket individuell skicklighet i laget med Wanderson, Levon, Lycén etcetera. Dessutom har laget en av allsvenskans bästa målvakt i Dime Jankulovski, en plats mellan 6-8 för GAIS ser jag som fullt rimligt.

Svenska lag och europaspel är fortfarande inte en kombination som är helt lyckat. Framförallt Elfsborg underpresterade rejält. Via rapporter som var på plats spelade Elfsborg ut irländarna i första halvlek, för att sedan efter några märkliga byten falla tillbaka och lät motståndarna ta över matchen. Själv såg jag delar av mötet mellan Genk och Kalmar. Belgarna gick segrande ur striden och vann med 2-1. Ett resultat som jag tror bägge lagen är nöjda med tanke på hur matchen såg ut och inför fortsättningen. Min gissning är att Kalmar och Elfsborg tar sig vidare, medan Djurgården tyvärr kommer åka ut av allt för starka Rosenborg på Lerkendal.

Att inte Viktor Elm och Petter Andersson kommer med i landslaget ser jag som en rejäl Diss av Lagerbäck mot den allsvenska ligan. 

Amuneke och Bamberg var segerorganisatörerna för Norrköping i segermatchen mot Gefle i veckan. Fortsätter de här spelarna på samma nivå har Norrköping en gnutta chans att hänga kvar. Nästa match borta mot Trelleborg blir livsviktig för peking. Dock var matchen Norrköping mot Gelfe den absolut sämsta allsvenska matchen jag sett det här året. Den var så dålig att jag bytte över vid ett flertal tillfällen för att titta på annat. Kvaliteten på bottenlagen i allsvenskan är sämre än någonsin.

Sverige orkade som vanligt inte besegra Tyskland, allt är som vanligt i damfotbollen. 



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0